Chickenbussen - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Sandra Spruit - WaarBenJij.nu Chickenbussen - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Sandra Spruit - WaarBenJij.nu

Chickenbussen

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

03 Januari 2008 | Guatemala, Antigua

Hallo allemaal,

Hier ons eerste berichtje uit Centraal Amerika. We zijn inmiddels al in Guatemala en hebben vooral in Mexico flink doorgereisd. Aan de ene kant omdat we toch bang waren dat het toch allemaal een flink stuk reizen was in 2 maanden en ook omdat we Mexico niet helemaal geweldig vonden. We zijn natuurlijk begonnen in Mexico City, wat voor ons een beetje te amerikaans was en alles best wel op elkaar leek. Natuurlijk is dat niet echt zo, maar echt de tijd nemen om het te ontdekken hadden we geen zin in. Daarom zijn we daarna doorgegaan naar Puebla, waar we even rondgekeken hebben en naar popocatepetl, je weet wel die bekende vulkaan gekeken hebben, wat wel echt heel mooi was. Daarna zijn we doorgegaan naar t zuiden naar Oaxaca. In de buurt was een klein stadje, Mitla, waar een paar oude ruines waren en daar hebben we toen geslapen. Uiteindelijk komt t eropneer dat we daarna in een hele creepy stad aankwamen, naam onbekend, en dat genoeg was en we meteen maar besloten om door te gaan naar Guatemala. Met de nachtbus, die natuurlijk pech kreeg, en na een paar uur wachten konden we toch weer door. S´nachts kwamen we nog langs een gekantelde tankwagen die in brand stond, ook wel spannend, maar gekantelde vrachtwagens komen hier heel wat vaker voor dan thuis. Meteen toen we de grens overkwamen was alles beter, groener, mensen vriendelijker. De bussen zijn hier geweldig, chickenbussen genoemd, om de hoeveelheid kippen op t dak en in de bagagerekken. Het zijn eigenlijk een soort oude schoolbussen/vrachtwagens, waar altijd plek is voor nog meer mensen erbij. Na onze stempels gehaald te hebben, zonder problemen, zijn we naar xela gegaan, wat best een leuk stadje was waar ze op zondag allerlei truckjes uithaalden met fietsen op de muziek van rammstein. Verder heb je in Guatemala gewoon alle westerse mac's, pizzahuts en alles wat je maar kan bedenken dus zo arm is t hier allemaal niet.
We waren van plan oud en nieuw te vieren in Xela, maar het hotel zou om 11 uur zijn deuren dich doen dus besloten we toch maar door te reizen naar een plek waar we wel tot 12 uur op mochten blijven.
Toen we sóchtends een taxi naar t busstation namen, kwamen we een australisch koppel tegen die ook naar dezelfde plek gingen, lake de atitlan. In de bus was er nog een canadees meisje die er al geweest was en we besloten om met z´n allen oud en nieuw te gaan vieren. In de bus kwamen we op een punt waar een wegverzakking was geweest. we konden er dus niet door. Na een tijdje wachen moesten we weer in de bus en gingen we volgens de bestuurder een ´lange korte route nemen´. De bus draaide om en ging stijl naar beneden een smal zandpaadje in. Het pad was net zo breed als de bus en niks kon erlangs. Dat canadese meisje nam ons mee naar san marcos, wat volgens haar helemaal geweldig was, maar toen we daar kwamen was t een doolhof tussen de bomen en bleken echt alle hotels, guesthouses etc. volgeboekt te zijn, dus zijn we, nadat dat canades meisje snel ertussenuitgevlucht was met dat australische koppel naar een ander stadje gegaan, waar nog twee engelsen en een koreaan waren. Met hun, als enige touristen in t dorp hebben we tot een uur of 12 biertjes gedronken en zitten kaarten. Om twaalf uur hebben frank en Alex nog wat vuurwerk gekocht en met de kids van het dorp afgestoken, wat erg grappig was. Die kinderen vonden t helemaal geweldig en volgden ons overal, met af en toe een rotje naar ons toegooiend. Dat vond ik dan weer niet zo grappig. Oud en nieuw was dus goed gezellig en over het meer uitkijkend konden we overal vuurwerk zien.
De volgende dag hebben we nog een stukje, 2 uur!, gelopen om internet te vinden. Echt supermooi.
Nu zijn we in Antigua. Gister viel voor de eerste keer de stroom uit en gingen alle winkels meteen dicht en deuren op slot. Wij hebben gewoon rondgelopen, maar sávonds hoorden we dat t eigenlijk te gevaarlijk was om rond te lopen. Niets gebeurd gelukkig.
Vanmiddag gaan we naar een werkende vulkaan, waar je schijnbaar op gloeiende lava kan lopen. We zijn benieuwd!
Alles gaat dus helemaal goed, langzaamaan verstaan we al aardig wat woordjes spaans en waarschijnlijk gaan we over een paar dagen al naar El salvador.

Groetjes

• 03 Januari 2008 - 18:41

Mattieu En Tamara:

He Frank en Sandra!

Allereerst nog een gelukkig nieuwjaar!

Klinkt allemaal weer super spannend en leuk, veel plezier nog!

groetjes van ons allemaal

• 03 Januari 2008 - 18:56

Jeffrey:

Ey reizigers,

Hoop leuke dingen al meegemaakt Veel plezier nog he!!!!!!!!

Groetjes Jeffrey

• 03 Januari 2008 - 20:40

Patricia:

Hey San & Frank,
    Jullie hebben al wat meegemaakt, nog de beste wensen voor 2008..
    Veel plezier nog..
    Groetjes

• 04 Januari 2008 - 07:48

Melissa:

Frank en Sandra,
    Gelukkig nieuwjaar met nog een leuke reis tegemoet!!!!
    Heel veel plezier!!!
    Melissa

• 04 Januari 2008 - 08:01

Evelien:

He Sandra en Frank,

De alllllllerbeste wensen voor 2008.
    En veel plezier in centraal Amerika.

Liefs, Evelien

• 07 Januari 2008 - 07:19

Anja Luiten:

Buenas dias, de beste wensen ook van ons, mooi verhaal, spannend vooral! leuk om dat mee te lezen. Veel reis plezier en hartelijke groetjes. Adios!!!

• 07 Januari 2008 - 08:28

Annet:

He reizigers!
    De beste wensen nog voor het nieuwe (reis) jaar! Klinkt allemaal super interessant! Ik heb je sterretjes gebrand met nieuwjaar! Super leuk die slinger! Bedankt! Ik ben blij dat ik weer thuis ben! (heb dit weekend alweer geskied)
    Hoor snel weer van jullie, geniet!
    x voor jullie allebei

• 07 Januari 2008 - 16:11

Carolien:

Hoi Sandra!
    Allereerst natuurlijk nog de beste wensen voor het nieuwe jaar! Ik hoop dat het nog steeds goed met jullie gaat en dat jullie het goed naar de zin hebben daar! Ik mis je wel hier op kantoor hoor, het is wel erg eenzaam onder het afdakje in de pauze hoor!

Maar ik hoorde van Anouk in ieder geval dat je ons wel weer komt vergezellen over een paar maanden dus dat is echt leuk, ik kijk er al naar uit!

Nou, goede reis nog verder, ik houd je in de gaten hier!

Groetjes Carolien

• 07 Januari 2008 - 16:58

Rut En Jolanda:

He Frank en Sandra..

Als allereerst de beste wensen voor jullie. Beter laat dan nooit!
    Veel plezier en geniet ervan.

Groeten,

Rut en Jolanda

• 08 Januari 2008 - 10:06

Femke:

Heej San,

Leuk om de eerste avonturen te lezen! Heel veel plezier nog en tot in Woerden!

Liefs
    Femke

• 08 Januari 2008 - 16:23

Anouk:

Hoi Sandra!
    Leuk weer om te lezen die avonturen! Een welkome afleiding op het wachten op onze tweede baby! Ben ik toch een beetje weg van het kille januari in Nederland!
    x Anouk

• 08 Januari 2008 - 16:30

Marloes Baars:

Ola, Frank (en Sandra ook natuurlijk)!

Jef zei al dat jullie avontuur hier te lezen zal zijn. Hoorde dat het een emotioneel afscheid was op het vliegveld, haha! Ik zal wel een beetje op Jef letten. en ook op Demelza, haha. die kan goed schaatsen hoor! Dusss. in ieder geval have fun daaro en niet teveel aan elkaar zitten hè!!!!

mzzls Marloes

• 14 Januari 2008 - 16:16

Paul (je Collega):

Het is weer op en top avontuur zo te lezen. Hopelijk zit je straks weer vol inspiratie!
    Eneuhh.. doe geen dingen die ik wel zou doen. :-)

Take care! Paul.