Een dagje mij zijn - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Sandra Spruit - WaarBenJij.nu Een dagje mij zijn - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Sandra Spruit - WaarBenJij.nu

Een dagje mij zijn

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

20 Mei 2006 | Indonesië, Batavia

Hallo Allemaal,

Nu in Indonesie inmiddels en dacht misschien hebben jullie inmiddels wel genoeg plaatsnamen gehoord dus daarom maar eens een uitgebreidere beschrijving van 1 dag:
zaterdag 13 mei
Vandaag met de boot naar Medan in Noord-Sumatra. De boot zou om half 9 gaan en moest mijn ticket om 8 uur ophalen bij een kantoortje. Daarna naar de boot gelopen, waar ik natuurlijk weer teruggestuurd werd naar t kantoortje om een boardingpass te halen. Daarna in een soort hal zitten wachten tot we uiteindelijk om 10.00 mochten boarden. Door de duane en op de boot. Er waren nog een paar zweden dus dat was wel gezellig. Op de boot (en alle bussen) zat een airco en op de een of andere manier staat die altijd zo koud dat je echt warme kleding aan moet. Om 15.00 aangekomen (boot vol kakkerlakken en vieze rochelende mensen en leuke mensen die in hun taal een gesprek met je gaan voeren, maar daar wen je aan) Daar in de rij staat voor de duane, waar aan de andere kant van t hek een heleboel taxichauffeur naar je staan te roepen omdat ze je in hun taxi willen hebben. Uiteindelijk met de zweden een taxi naar t citycentrum genomen. Hun gingen naar t zuiden, maar ik wilde naar t noorden. En nadat de taxi ons bij een kantoor had gedropt waar we tickets moesten kopen volgens hen om naar de plaatsen te gaan waar we heen wilden in plaats van t busstation waar we om gevraagd hadden. Uiteindelijk weer een nieuwe deal gemaakt, de zweden gingen naar busstation zuid en de bijrijder van de taxi zou mij wel naar busstation noord brengen in zijn eigen auto als ik de benzine betaalde. We moesten wel opschieten, want de laatste bus ging om half 6 en de busstations liggen hier altijd minstends 10 km van t stadje af. Op mijn horloge was t al bijna half 6 maar ik dacht dat dat op de een of andere manier wel weer aziatische logica zou zijn. Toen we naar zijn auto liep ging er nog een andere jongen mee, waarom weet ik ook niet, maar t was allemaal wel gezellig. Na een half uurtje kwamen we bij t 'busstation' aan (gewoon een straat) En moest ik voor de bus rennen volgens de busjongen, maar daarna bleef de bus natuurijk nog een half uur stil staan zoals altijd. In de bus was ik de enige reiziger, dus een interessant object. Meteen kwamen er een paar mannetjes praten en de busjongen bleef maar knipoogjes geven. Grappig weer. Uiteindelijk waren na 2 uur nog 2 diehards over die naar t zelfde dorp gingen. (onderweg nog een jarican benzine opgehaald die een man met de ene hand beethield om niet om te vallen terwijl hij met de andere kant kontinu sigaretten zat te roken, veilig idee wel!) ze wilden mij allebei in een guesthouse van hun kennis oid hebben dus ik zag de bui eigenlijk al hangen dat ik dus moest gaan kiezen wie me t meest aanstond. Inmiddels werd t donker en de jungle meer jungle. En helaas ook regen. Hele harde regen met keiharde onweer dus de weg werd glibberig, want al t asfalt was al verdwenen en de bus kwam nog een aantal keer bijna verzakt te zitten. Gelukkig niet helemaal en om half 10 kwam de bus ongeveer aan. Gelukkig waren de twee mannen t eens geworden over de plaats waar ik dan maar heen moest en ik was allang blij dat ik niet hoefde gaan rond te lopen in de regen, prima dus. De bus stopte en t regende nog steeds keihard. Een van die jongens rende de bus uit om een 'taxi' te roepen. (moter met een soort zijspan) Dus hoefde maar een klein stukje door de regen te rennen om onder t plastic zeiltje te gaan zitten. Wat een luxe weer! Door t zeil had ik echt geen idee waar ik uitkwam, en t was te donker om echt iets te zien, maar t zag er goed uit, was 3 dollar en er was eten, want daar had ik nog geen tijd voor gehad die dag. Toen ik ging zitten en een beetje praten met andere gasten die daar waren bleek dat ik vergeten was de klok terug te zetten die dag en dat ik de tijd de hele dag al fout had, vandaar die bus dus. Na t eten gaan slapen. De stroom was inmiddels uitgevallen, naar m'n kamer gerend met een olielamp, waar ik nog even een mega kakkerlak betrapte, maar maar besloot dat t beter was dat ik m niet gezien had! Daarna zag ik nog een rat t hoekje om glippen, buiten wel. Maar die had besloten die nacht een gat te gaan knagen in mijn hut, heel fijn, maar t maakte toch niet zoveel uit, want t onweerde toch te hard!. De volgende dag werd ik wakker en bleek mijn hut bovenop een wateropslag voor de rijstvelden te staan en had ik de avond ervoor de hele tijd op en neer gerend over een heel smal paadje (30 cm) met aan twee kanten heel diep water!. Maar t was midden in t dorp en mensen waren zich aan t wassen in de rivier, tanden poetsen en ook toiletteren. (ook maar niet teveel over nadenken! hopelijk was t douchewater wel gefilterd, maar ik vraag t mij af!) Maar t was wel een hele leuke plek en toen ik uit de douche kwam boden ze me een drankje aan wat goed voor je maag zou zijn en je heel sterk maakt. Heel bitter soort geel drankje en wegspoelen met suiker. Heb maar weer gedaan alsof ik t verschrikkelijk lekker vond! Daarna naar de orang oetang gaan kijken en dat was echt geweldig! Echt gaaf om die beesten in t wild te zien!
Wat ik daarna gedaan heb even in t kort:
met een gehuurde auto van een nl echtpaar naar lake toba, echt megagroot kratermeer met een eiland erop groter dan een nederlandse provincie. Daarna verder naar t zuiden en mezelf getrakteerd op een vlucht naar Jakarta, want sumatra is wel erg groot. Vandaaruit naar jogyakarta waar ik nu ben. Schijnbaar is bij jullie ook op tv dat de merapi aan t uitbarsten is en dat heb ik gister gezien. Er waren een paar jongens die er heen gingen op de moter en ik mocht mee!. Eerst naar een dorp waar de spirit van de mountain (man van 90) woonde. Hij is de enige die niet evacueerd en met hem de rest van de dorp. De president was naar hem toe gekomen vorige week, maar hij wilde niet met hem praten en is toen nog een paar km hoger de berg opgegaan om 3 dagen en nachten te bidden om de berg te stoppen. mensen hier geloven dat hij een superkracht is (weet niet of ze hem als mens of godachtig iets zien) en de indonesische tv was er ook om hem te filmen. hij sliep en toen hij wakker werd ging ie naar de moskee en toen ze uiteindeijk wilden gaan filmen werd zijn vrouw boos en moestne ze vertrekken. wel leuk om even te zien. Daarna zijn we naar een andere plek gegaan om de lava te zien. Dat was echt zo gaaf! We zijn wel door de security heen gegaan, want de mensen zijn daar niet meer en hebben op 4 km van de top staan kijken hoe de lava eruit stroomde. Je hoorde gewoon de rotsen vallen, een soort onweergeluid. Soms waren er echt hele grote stromen T was donker en je zag echt een gele, rode stroom en soms een vlam, en als je dan bedenkt dat t nog 4 km weg was! Daarna maar weer naar beneden. T was allemaal wel spannend, want al had ie uitgebarsten... Naja, zoals jullie merken weer een boel meegemaakt!
Geen energie om foto's te plaatsen dus de orangs zijn voor de volgende keer! (geen foto's van de vulkaan, dat lukte niet) Internet is nl vrij traag weer.
Groetjes

  • 20 Mei 2006 - 15:20

    Ma:

    He Sandra wat bijzonder om de vulkaan in het echt te zien!Ik hoop dat ie niet uitbarst als je er in de buurt bent!Jammer van de foto's.Veel plezier verder.

  • 21 Mei 2006 - 08:20

    Anoesjka:

    Zo je maakt heel wat mee op zo'n reis nog veel plezier.


  • 21 Mei 2006 - 13:43

    Mirjam:

    Zo allemaal weer gek zat, en erg gaaf. Mail snel weer een keer. x

  • 21 Mei 2006 - 15:16

    Sabine:

    Hoi Sandra,

    Zo te lezen hoef je je niet vervelen en maak je leuke en mooie dingen mee! gaat de tijd snel? veel plezier nog ! x sabine

  • 21 Mei 2006 - 16:17

    Judith:

    Hoi San,
    J heb weer een hoop mooie en bijzondere dingen meegemaakt zo te lezen SUPERRRRRgaaf joh!!!!
    veel plezier nog en ik hoop snel weer van je te horen.

    groetjes en een kus judith

  • 22 Mei 2006 - 10:52

    Simone:

    Hey Sandra!
    Leuk om je site te lezen, ga hem binnenkort uitgebreid bekijken! Heel veel succes met je wereldreis!
    Liefs Simone

  • 22 Mei 2006 - 13:33

    Annet:

    Hé Mafkees! Jij zoekt het gevaar lekker op! Zal ik misschien ook doen hoor maar, nu je er toch zo dicht bij bent! Maar die aan die enge beesten zou ik niet kunnen wennen denk ik! Geniet van alle spanning en mooie beelden! x

  • 24 Mei 2006 - 14:37

    Jolanda:

    He san, jij durft zeg!! Wel erg leuk weer allemaal! Ik mail je snel. Vee plezier xus

  • 25 Mei 2006 - 12:53

    Linda:

    Hoi San, Zo te lezen verveel jij je daar nog niet. Nou geniet er nog maar van. Kijk nu al uit naar je volgende verhaal. X lin

  • 28 Mei 2006 - 14:15

    Ome Swiet:

    ik heb je verhaal gelezen en bewonder je moet, om dit te doen, en zo als je schrijf hebben wij de indruk dat je het nog goed
    ? maakt Het is maar goed
    dat je vertrokkken ben van sumatra want anders had je er mechien niet meer geweest, maar ik wens je veel sterkte en nog veel genoegen op je reis vele groeten van agatha en swiet

  • 01 Juni 2006 - 17:45

    Eveline:

    Ha die Sandra, Jemig alweer een spetterend verhaal. Geweldig, Wat is nu het beste land om naar toe te gaan? Nog heel veel plezier en avonturen toegewenst? Groetjes Eveline en pepijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Mijn wereldreis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

24 April 2007

Naar huis

02 April 2007

Terug in India

16 Maart 2007

Ff rust

24 Februari 2007

Gekke wereld

08 Februari 2007

En dan denk je dat je bereisd bent..
Sandra
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 75775

Voorgaande reizen:

14 December 2010 - 12 Januari 2011

Venezuela

04 Januari 2010 - 11 Februari 2010

india

23 December 2007 - 14 Februari 2008

centraal amerika

24 Januari 2006 - 26 April 2007

Mijn wereldreis

Landen bezocht: