Gekke wereld - Reisverslag uit New Delhi, India van Sandra Spruit - WaarBenJij.nu Gekke wereld - Reisverslag uit New Delhi, India van Sandra Spruit - WaarBenJij.nu

Gekke wereld

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

24 Februari 2007 | India, New Delhi

Pfff, wat is India een indrukwekkend land zeg! Het is wel echt helemaal geweldig en je valt van de ene verbazing in de andere en net op het moment dat je denkt dat je over de 'cultuurschok' heen bent gebeurt er weer iets, zodat blijkt dat t toch nog niet zover is! Vanuit Delhi, paul gedag gezegd, heb ik met de belgische caroline de nachtbus genomen naar Pushkar. Een klein plaatje rond een meer waarin iedereen zich waste smorgens. We hadden een scooter gehuurd en zijn een beetje door de bergen gecrosst en hebben wat kopjes chai (melkthee) gedronken met de lokals in hele kleine dorpjes. De plek was heilig en daarom een alcoholverbod, maar op sommige plekken toch mogelijk. Bier, het enige wat hier wel duur is, werd onder de trui of broek naar je tafels gebracht, onder de tafel overgeschonken in plastic bekertjes. Echt heel grappig, want ondertussen is e bhang lassi wel overal te krijgen. Pushkar was een hele leuke plaats, maar na een paar dagen toch verder gegaan ditmaal met de NL simone en marion naar Udaipur. Weer iets grotere stad, maar niet zo hectisch, waar een heel groot paleis was. Ook hier was het weer superleuk en lekker rustig. Na Udaipur naar Mt Abu, de hoogste bergen van Rajastan. Lekker koel klimaatje en superguesthouse met een heel gezellig dakterras. Onderweg kwam ik een israelisch koppel tegen en heb daarmee de laatste week samengereisd. (ze bestaan dus toch nog wel de leuke israeliers) In Mt Abu was een of ander meditatiecentrum van de wereld en iedereen die daar was ging daarheen voor jogacursussen. Kan best interessant zijn dacht ik, dus ook gegaan. Iedereen liep in witte gewaden rond. De eerste les was wel oke, ook al kwam er geen joga aan te pas, de tweede dag begonnen ze echter over god en over alles achterlaten wat je lief is, want dat heb je niet meer nodig als je in rechtstreeks contact staat enzovoort dus was het duidelijk tijd om af te haken en die toch wel sekteachtige plaats weer te verlaten! Maar wel bizar om te zien, want andere mensen uit de groep waren al helemaal gebrainwashed en helemaal voor! Ongelofelijk. In mt. abu was ook nog een Gian tempel. Een marmertempel met zo ongelofelijk veel details, handgemaakt! Het gian is weer een apartestroming in het hinduisme dat geen mens of dier kwaad wil doen. Ze lopen dan ook met monddoekjes rond zodat ze geen muggen kunnen doorslikken. en blijven met de moesson twee weken binnen vanwege alle dieren die dan opkomen en ze eventueel kwaadkunnen doen. In mt abu ook nog uitgenodigd bij een of andere andere tempel waar ze iets te vieren hadden, wat geen idee. We mochten vlakbij de oudste man zitten die er echt zo uitzag als een opperhoofd van een stam, met witte verf op zijn gezicht, doeken omgeslagen en een stok. Daarna mochten we naar boven, waar alle mannen muziek gingen maken = met stokjes op iets rammen en zoveel mogelijk lawaai maken. Er werd ook nog gedansd in cirkeltjes. Daarna gingen we, hand in hand met allerlei kleine kindjes, naar een ander gedeelte en dit keer was het de beurt voor de vrouwen. Op de grond zitten kijken naar een 'band'. Omringt door allerlei indische vrouwen die toch maar gebaarde dat ik mijn hoofd moest bedekken, gelukkig had ik een capuchontrui aan!
De volgende dag vertrokken naar Johdpur, waar we gisteren een fort bezocht hebben. Toen we de bus uitkwamen stonden er natuurlijk weer een stuk of wat riksjamannetjes naar ons te schreeuwen, maar uiteindelijk, na een te gekke rit door steegjes, met files, koeien, tuuteren, en alles wat je maar kunt bedenken toch nog in een fijne plek terechtgekomen. Vandaag zijn de israeliers vertrokken en ben ik met de familie die toevallig ook gian zijn naar hun tempel geweest. Met de auto, want deze familie is zeer gerespecteerd, en dat is echt een verschil als je tuktuks gewend bent. We gingen naar een plaats waar in een gebouw een vrouw, in het wit gekleed op bed zat. De familie vroeg om advies en we kregen allerlei zoetigheid te eten. Daarna moesten we haar voeten aanraken, ja ik ook, en werden we nog even gezegend met een of ander armbandje en een soort kerriepoeder wat ze in mijn haar smeerde. Het was wel weer een heel avontuur en het bleek later dus dat die vrouw dus gewoon gezien word als een levende god. Het was ook wel een beetje dubbel, want de familie wilde dat ik ook al die rituelen deed die zij ook deden, en ik geloof al die onzin natuurlijk niet. Maar ja, daarna zijn we nog even een chai wezen drinken bij de dochter en kinderen, na eerst een hele berg kado's voor ze gekocht te hebben.
Tja, india is een land van extreme verschillen. Deze familie is heel welvarend en iedereen buigt voor ze, dat valt eigenlijk pas op als je erbij bent, want als je alleen over straat loopt, merk je dat niet. Verder heb je dan nog al die zwervers, En op straat kun je het zo gek krijgen als je wilt, kamelenwagens, zelfs een olifant, al die koeien die toch soms wel een obstakel zijn. De ene keer ruik je wierrook en dan stinkt t naar (mensen)ontlasting.
Er valt in ieder geval nog genoeg te zien. Ook al denk ik niet dat het mogelijk is om meer dan 1 procent van dit volk te begrijpen, maar fascinerend is het wel.
Ik zal proberen om wat foto's te uploaden, fingers crossed dat er geen powercut komt
groetjes uit de woestijn,
sandra

• 24 Februari 2007 - 14:27

Annet:

Wat een belevingen zeg! Lijkt wel een film al die rituelen ed. Heel apart! Maar super boeiend, lijkt mij! Geniet ervan! Hoor snel weer van je! x

• 24 Februari 2007 - 15:24

Tamara:

Tjonge wat maak je toch een hoop mee, het klinkt allemaal wel heel spannend! veel plezier meid!

groetjes Tamara, Mattieu en Danique

• 24 Februari 2007 - 18:00

Anoesjka :

Wat leuk om eens weer wat van je te horen. Wat een spannende verhalen zeg. Hou ons op de hoogte van je avonturen, ik vindt het leuk om zo de wereld eens te bekijken. Groetjes

• 25 Februari 2007 - 12:23

Jeffrey:

Jij maakt ook elke keer weer wat nieuws mee! Mooi om de foto's te zien. Veel plezier nog he!! groetjes

• 26 Februari 2007 - 11:08

Maureen:

He meissie
    Wat leuk om weer te lezen zeg is allemaal wel heeel anders dan de andere landen he?!
    Hier was carnaval erg leuk als je dat nog wilde weten volgend jaar ben je er ook gewoon weer bij.. Maar dit is natuulijk veel leuker. Geniet er van wacht op je volgende verhaal xxx maureen

• 26 Februari 2007 - 12:09

Simone En Marion:

Hoi Sandra,
    Leuk om jouw stukje te lezen en bedankt voor je reactie! We zitten nu in Varanassi! Een hectische stad, met een mooi uitzicht op de Ganges! Heel veel plezier daar in Jodhpur en de rest van de weken!

• 26 Februari 2007 - 12:09

Simone En Marion:

Hoi Sandra,

• 07 Maart 2007 - 06:45

Linda:

hé san.
    Wat een avonturen weer zeg, ongelooflijk.
    Nou geniet er nog maar van want voor je het weet zit je weer in ons kikkerlandje.

• 07 Maart 2007 - 09:28

Naz:

Hoi,
    Klinkt allemaal bekend! ik zit nu ook in Delhi voor een paar maanden. Misschien kun je me een mailtje sturen 20045371@student.hhs.nl

Groetjes

• 10 Maart 2007 - 10:06

Jan En Reiny:

Sandra wat maak je weer veel mee. Wij hadden gedacht dat je ondertussen al weer in NL zou zijn .Maar na een telefoontje van je moeder bleek je toch nog even op nieuw avontuur te zijn. Je komt nu thuis voor hun 35 jarig huwelijksfeest heb ik begrepen. Wat een verhalen zullen er dan loskomen. Sandra nog een mooie tijd en alvast een goede terugreis naar Oudewater.Groeten van Jan en Reiny