Ben er! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Sandra Spruit - WaarBenJij.nu Ben er! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Sandra Spruit - WaarBenJij.nu

Ben er!

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

21 September 2006 | Nederland, Amsterdam

Hallo allemaal,

Al een tijdje wilde ik erheen, zelfs voordat ik wegging dacht ik er al eens overna, en nu ben ik er! Echt geweldig, ik ben in Tibet!
Vanuit Bangkok ben ik vorige week dinsdagavond toen mijn chinese visum klaar was met de nachtbus naar noord-thailand gegaan, de volgende dag meteen door naar de grens van Laos en daar met twee Finse meiden een nachtje geslapen en nog maar een keertje rondgekeken. Ik was echt verbaast hoe dat opeens al veranderd was in een half jaar. je kunt merken dat t vrij populair word omdat er opeens allerlei guesthouses en restaurantjes waren die er in februari nog niet bestonden. De volgende dag weer met de bus en ditmaal naar noord laos. T laatste redelijk grote stadje voor de chinese grens. Daar geslapen en de volgende ochtend naar China. Om eerlijk te zeggen was ik best een beetje nerveus om de grens over te steken. Dacht namelijk dat ik echt de enige zou zijn, maar dat viel gelukkig mee. Er was nog een duitse jongen die ging voor zijn werk. Eenmaal de grens over bestond de taal engels niet meer en is opeens alles in t chinees geschreven. Probeer dan maar eens lunch te bestellen! gelukkig had ik een woordenboekje mandarijns en konden we wel fried rice bestellen. T eten is niet om over naar huis te schrijven dus dat doe ik ook maar niet. Vanuit een klein (500000 inwoners!) stadje met de nachtbus (18 uur) naar Kunming. Dit was een sleeper bus, een bus met dus alleen maar bedden! Op zich wel lekker als je wilt slapen, maar de rest van de tijd een beetje irritant. Verder hebben de chinezen de gewoonte om overal zeer luid te rochelen dus ook gewoon in de bus en dan heb je natuurlijk nog de mensen die om t halfuur overgeven. Zeer prettig dus, maar de bus stopte onderweg vaak omdat er werk aan de weg was en konden we een beetje rondkijken in hele kleine dorpjes en gaven de lokals ons allerlei dingetjes om te proeven enzo dus dat was wel weer leuk. In Kunming ben ik meteen doorgegaan met de trein, weer 18 uur naar cheng du waar ik mijn vliegticket naar Lhasa wilde regelen. Ik was echt de enige westerse in t hele treinstation en de mensen staarden me weer ontzettend aan. Eenmaal in de trein duurde t een paar uur voordat ze aan mijn vreemde gezicht gewend waren, maar toen waren er twee zakenmannetjes die wel met me communiceren wilden. ik met mijn woordenboekje en hun met een hypermodern vertaalcomputertje, dus na een hele lange tijd had ik eindelijk uitgelegd waar ik heen wilde enz. Best leuk eigenlijk en je staat er versteld van hoeveel je met gebarentaal kunt zeggen!
De volgende ochtend, na 65 uur reizen in 4 dagen en 5 nachten!, dan eindelijk in Cheng du. Gelukkig was er een mannetje met een foldertje van een of ander guesthouse en daar ben ik toen maar mee meegegaan, want was te moe om zelf iets te gaan zoeken. Gelukkig was t een leuke plek en daar ben ik dan ook een paar dagen gebleven. Moest op de permit voor tibet wachten. Ondertussen een beetje rondgekeken in Cheng du. Wat een grijze stad! Echt van die communistische grijze gebouwen, onvoorstelbaar veel verkeer en mensen. soms keek ik in de Lonely Planet voor een plek wat ik wel wilde zien, maar de kans dat je t ook echt vind is vrij klein, je kunt namelijk geen straatnamen lezen en als je een chinees vraagt, oftewel een beetje op de map wijst en probeert uit te vinden waar je nu bent, zeggen ze vaak genoeg gewoon maar wat omdat ze t zelf ook niet weten of niet begrijpen. Maar een beetje verdwalen in china is eigenlijk ook best wel leuk!
Uiteindeljk ben ik gisterochtend naar Lhasa gevlogen. dit is de hoofdstad van Tibet en ligt op 3600 meter hoogte. Je kunt merken dat de lucht wat ijler is en dat je als je een beetje te druk beweegt wat sneller moe word. Tot nu toe heb ik er nog weinig last van dus dat is wel mooi. Gister ben ik naar het voormalige paleis van de Dalai Lama geweest. Echt vreemd. Verder heb ik yakvlees gegeten en hele zoute yakboter thee op! Tibet is tot nu toe echt heel mooi. De straten en gebouwen zijn heel kleurrijk, mensen lopen in allerlei gewaden over straat met van die bidwieltjes. Verder liggen de mensen hier eerst een tijdje op de grond cirkeltjes te draaien met hun armen voordat ze een tempel ingaan. Kortom genoeg cultuur en leuke dingen.
De plannen zijn nu om wat mensen te vinden die ook naar M.B.C. willen. (mount everest base camp) om een jeep mee te delen. T is wel beter om daar nog een paar dagen mee te wachten omdat dat nog 2 km hoger ligt en dus eerst hier even goed wennen aan de hoogte!
Nou kortom,
alles gaat goed en t is hier geweldig!

Groetjes
sandra

  • 21 September 2006 - 09:18

    Adri Kraaij:

    Zo te lezen gaat het onwijs goed met je, jij gaat nooit meer wennen aan het koude kikkerlandje.
    We lezen hier allemaal met bewondering/jaloers je mailtjes.
    Ik hoop dat als je weer terug bent in Nederland je ons nog een komt opzoeken.
    groetjes veel plezier A3.

  • 21 September 2006 - 09:35

    Tamara Spruit:

    Hoi Sandra,

    Fijn om weer wat van je te horen en leuk dat je het naar je zin hebt!
    Zo te horen heb je al weer heel wat reisuurtjes erop zitten!
    Veel plezier in Tibet,

    liefs Mattieu, Tamara en Danique

  • 21 September 2006 - 09:52

    Anoesjka:

    Heeee Sandra

    Jeetje wat een verhaal en wat een reis zeg. Ik hoop dat je het naar je zin hebt en ben benieuwd naar je volgende verslag

    Groetjes Anoesjka

  • 21 September 2006 - 11:40

    Anouk:

    Hoi Sandra! Wat cool dat je in Tibet bent! Leuk om je verhaal weer te lezen!
    Veel plezier!!
    x Anouk

  • 21 September 2006 - 11:41

    Anouk:

    Hoi Sandra! Wat cool dat je in Tibet bent! Leuk om je verhaal weer te lezen!
    Veel plezier!!
    x Anouk

  • 22 September 2006 - 09:53

    Eelco En Floran:

    Geweldig!!!Door dit te lezen krijgen we het gevoel dat we er ook een beetje zijn geweest en natuurlijk het gevoel wat we gemist hebben.
    Wel knap hoor hoe je dat allemaal gefixed hebt! Heel veel plezier en groetjes!!

  • 22 September 2006 - 15:02

    Ma:

    Hoi Sandra
    Tibet,heel bijzonder,ben bijna jaloers...
    Geniet en reis niet te snel.
    We hopen dat je iemand vind om naarM.B.C. te reizen.
    Groetjes ma.

  • 24 September 2006 - 12:29

    Hedi:

    Hoi Sandra, elke keer als ik je verhalen lees vraag ik me af waarom ik nog in dit saaie nederland zit. (weet gelukkig wel waarom) Geweldig om te lezen. Geniet ervan je komt niet elk jaar in Tibet!
    grt hedi

  • 26 September 2006 - 13:41

    Reiny Friesland:

    Wat een avonturen allemaal maar wel veel zien en een hoop beleven Rochelende chinezen komt bekend voor Douwe had er in zijn hostel ook veel last van en er ging ook wel eens iets over de tafelNog even en dan ga je naar NZ en hopen je ouders je daar te treffen nog veel reis plezier Sandra

  • 29 September 2006 - 05:16

    Linda:

    hoi,
    Jeetje wat maak jij veel mee daar zeg.
    Leuk om dat allemaal te lezen.
    heel veel plezier nog.
    groetjes Linda

  • 02 Oktober 2006 - 13:15

    Maureen:

    Hey nou zo te horen heb jij het helemaal naar je zin wat onwijs leuk om het lezen na meid gaan nog maar lekker genieten...
    van het wknd niet veel gebeurt in Hekendorp geweest dus... Na doeiiiiiiiiiiiii xxx maureen

  • 04 Oktober 2006 - 15:56

    Annet:

    He dappere dodo!
    Ga zo door joh! Kan niet op bij jou! Gaat verders erg goed hier! Alleen slecht weer! Ik email zo snel mogelijk, Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Mijn wereldreis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

24 April 2007

Naar huis

02 April 2007

Terug in India

16 Maart 2007

Ff rust

24 Februari 2007

Gekke wereld

08 Februari 2007

En dan denk je dat je bereisd bent..
Sandra
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 75691

Voorgaande reizen:

14 December 2010 - 12 Januari 2011

Venezuela

04 Januari 2010 - 11 Februari 2010

india

23 December 2007 - 14 Februari 2008

centraal amerika

24 Januari 2006 - 26 April 2007

Mijn wereldreis

Landen bezocht: